Crni petak pada na četvrti petak u studenom. Postoji puno verzija priča o podrijetlu naziva i razlozima zašto je baš taj dan u godini. Nije teško za pretpostaviti, dolazi iz Amerike, a nije slučajnost što pada odmah iza američkog Dana zahvalnosti koji se obilježava na četvrti četvrtak u studenom.
Sad, je li baš taj petak bio crn zato što su tada mnogi radnici izostajali s posla kako bi spojili blagdan s vikendom (nešto što mi u Hrvatskoj znamo vrlo dobro kako se radi) ili zbog nekih drugih razloga, manje je bitno. Ono što jest bitno je da ljudi tada više kupuju, a trgovci se popustima i do 80% bore da kupuju kod njih.
Ove godine Crni petak je 26. studenog, no ako ga probate uguglati, brzo ćete uočiti da dosta online trgovina već sada šljaštećim bannerima svijetu navješćuju velike popuste i akcije.
Kada i kako se pripremiti?
U offline svijetu crni petak ćete prepoznati čak i ako vas to nimalo ne zanima. Dugački redovi i kampiranje pred prodavaonicama, najčešće elektroničke opreme, daleko prije nego što se iste otvaraju taj dan, vijesti na televiziji i portalima koje izvještavaju o tim istim redovima, velikim popustima i kupcima spremnima na bitku za svoj komad nečeg sniženog… Ako vas i ne zanima Crni petak, shvatit ćete da je taj dan nešto čudnije i drukčije nego inače.
Naravno, brzo su se ljudi dosjetili da umjesto jednog petka može zapravo i cijeli vikend biti crn, a ako može vikend, zašto da ne bude aktualan i Crni tjedan?
U online svijetu to smo još dodatno proširili. Crni petak odavno nadilazi granice jednog dana, pa i tjedna. Akcije se najavljuju tjednima ranije, a nije neobično ponegdje vidjeti vrišteće Black Friday reklame i akcije čak mjesec i pol dana ranije.
Postoji dobar razlog za to.
Tko god nešto prodaje, bori se za svoj dio tržišta, a pritom nastoji i konkurenciji odgristi komad kolača. Ključno je krenuti na vrijeme. Jednostavno, ako zakasnite, konkurencija će vas pojesti. No kada je pravo vrijeme za krenuti?
U većini slučajeva idealno je krenuti s kampanjama i popustima otprilike 2-3 tjedna ranije. Polaganje svih nada u petak i par dana oko njega znači da ste već zakasnili. Korisnici moraju vidjeti vaše oglase, i to više puta. Oni im moraju “sjesti”, zainteresirati ih i stvoriti namjeru da kupe kod vas. Moraju vas vidjeti na vrijeme i tu nema puno znanosti - ako ne vide vas, vidjet će nekog drugoga kome će rado ostaviti svoj novac.
S druge strane, ako odigrate kako treba, imate priliku pobrati vrhnje i poprilično zaraditi.
Potencijalne zamke i kako ih izbjeći
Kao i kod svakog plana, nekad stvari mogu poći po zlu. Evo nekoliko stvari na koje treba obratiti pozornost. Neke su već navedene u tekstu iznad, no nije zgorega ponoviti ih, ipak su “pare” u pitanju.
Prvo, pripremite se na vrijeme. Oglašivačke kampanje za Black Friday trebale bi krenuti ranije kako bi vaši potencijalni kupci na vrijeme vidjeli što im spremate. Dva do tri tjedna, a najkasnije tjedan dana prije samog Crnog petka, vaši oglasi trebali bi biti vani. To također znači da biste najkasnije nekoliko tjedana prije pokretanja kampanja trebali imati definirano što ćete točno raditi i kada ćete startati. Pripremite vizuale, posložite kampanje, definirajte budžet i, kad dođe vrijeme, stisnite gas.
Zaboravite “lako ćemo” pristup. Maksimalan fokus te precizan i na vrijeme definiran plan kojeg ćete se držati su prioritet. Nemojte se zavaravati da će akcija za vas proći uspješno i da će se vaši proizvodi sam prodati samo zato što vam i inače dobro idu pa možete i opuštenije. Kad je u pitanju Crni petak, budite sigurni da će vaša konkurencija biti spremna i “našpanana”. Budite i vi, još više od njih.
Uštedite budžet. Rujan je poznat po Back to school akcijama i povećanoj razini potrošnje, odnosno kupovine od strane korisnika. Godišnji su završili, počinje škola, biznisi se vraćaju u puni pogon. Nerijetko se taj val prelije i u listopad, no već početkom studenog nastaje svojevrsni pad. Razlog je jednostavan - korisnici povlače kočnicu i štede novac. Čekaju Crni petak i božićne popuste koji slijede iza toga. Kada oni štede, štedite i vi. Nema smisla da sav oglašivački budžet rasipate u prazno kada ga možete sačuvati za udarno razdoblje.
Ciljajte kreativno. Definirajte publike, iskoristite mogućnosti remarketinga korisnika koji su imali interakcije s vašom web trgovinom ili društvenim mrežama, isprobajte različite publike, no nemojte zanemariti ni broad pristup - šira publika često se pokaže uspješnijom nego što biste to na prvu mogli očekivati.
Nemojte se ograničiti samo na jedan tip oglasa. Black Friday shopping groznica je pravo vrijeme da izvučete big guns i pucate iz svih oružja - single image, carousel, dinamički oglasi, video.
Na kraju krajeva, nikad ne znate koga sve može zanimati vaš proizvod, a praksa je puno puta pokazala da inicijalne pretpostavke mogu itekako biti pogrešne i da ponekad najbolje performa oglas ili publika za koju to možda i niste očekivali.
Naravno, nema govora o prestanku oglašavanja, izvjesno je da će uhodani web shopovi zarađivati i tijekom prve polovice studenog. Važno je samo racionalizirati budžet kako biste u pravom trenutku odskočili dovoljno da poberete najslađe plodove s najviših grana.
Znači, za Crni petak ću brutalno zaraditi?
Možda. Ako imate uhodan i posložen biznis, kvalitetno oglašavanje u koje ste spremni adekvatno uložiti te dobar i na vrijeme osmišljen plan, velika je šansa da hoćete.
Nije svaki biznis isti, ne prodaje svaka web trgovina iste proizvode niti privlači istu publiku. Većina ljudi za Crni petak cilja odjeću, elektroničku opremu i bijelu tehniku te namještaj, no tko kaže da neće biti interesa i za druge proizvode poput građevinskog materijala, sanitarija, opreme za centralno grijanje ili proizvode iz neke druge niše?
Crni petak prilika je za sve. Iskoristite ju.