Krug oko svijeta s Muzejima iluzija, ne zna im se broj
Sara Grepo
Sara Grepo, 20/12/2021, 14.7 minuta, 847 pregleda

Znamo da je i tebi, čitatelju ovog blog posta prosinac i da ti je vjerojatno dosta statistika, metrika, projekata, oglasa, mjerenja i da samo želiš light štivo za kraj godine.

I to je skroz ok, tu smo da te učinimo sretnim kao da si nam klijent.

Prosinac je definitivno vrijeme razmišljanja o godini iza nas, samoprocjena na osobnoj i poslovnoj razini, planiranja dijeta i ciljeva kojih se nećemo držati u novoj godini, zbog čega smo se upravo u tom duhu, moj kolega Antonio Bunoza i ja, odlučili osvrnuti na jednu jako nam dragu suradnju koja traje tamo negdje od 2019. 

Riječ je o Muzejima iluzija diljem svijeta. Za one koji možda nisu upoznati s ovim svjetskim fenomenom koji je hrvatski proizvod, od srca preporučujem Google, a što se nas tiče radni naziv ovog blog posta trebao je biti - “Team buildinzi na koje nikad/još nismo otišli.” 

Kako je kolega Antonio nešto prije mene startao s operativom i komunikacijom, pomoću njegovih sjećanja krećemo.

U nastavku zamišljajte jedan profesionalni muški glas kako vodi ovu naraciju, kao televizijski voditelj i novinar, što je naš Antonio nekoć davno i bio.

Kuala Lumpur zauvijek će biti u našim sjećanjima. Ne zbog najboljeg team buildinga na kojem nismo bili, nego jer je to bio početak jedne nove suradnje koja se raširila baš kako su i Muzeji Iluzija nicali diljem planete.

Iako su muzeji krenuli iz Zagreba, naša je suradnja krenula iz daleke Malezije, a Zagreb je služio samo kao polazna točka na devetnaestak sati dugom putovanju:

Naravno da nismo morali prevaliti taj put - blagodati digitala, ali još uvijek ovo smatramo kao prijeko potrebno studijsko putovanje za dodatan iskorak u rezultatima.

Bio je to svojevrstan test - idemo probati kako će ići, bez prevelikih očekivanja - za obje strane. 

S opreznim, ali razumnim ulaganjem prvi rezultati bili su obećavajući. Cilj je bio povećati broj dolazaka relevantnih posjetitelja na web obzirom da sam lokal nije u to vrijeme primao zadovoljavajuć broj dolazaka “slučajnih prolaznika”.

“Digitalni izlog” ubrzo je primao 3 do 4 puta više korisnika od pokretanja Google Ads kampanja u kolovozu 2019.:


Mikrokonverzije su gorile, ali to nije bilo dovoljno. Za bolju optimizaciju trebali smo i e-commerce podatke, ali hitri developeri iz Indije i ticketing provider platforme nisu bile dovoljno brze, a onda se dogodila pandemija. 

U međuvremenu, suradnja se već počela širiti na Oman - Muscat. Vrijedna iskustva su se stekla s obje strane u traženju sinergije Digitala i offline svijeta. U Muscatu su za početka suradnje već bili u procesu transfera na drugu lokaciju. Ugrubo prevedeno s arapskog, mislim da je bilo nešto poput: “Nije web sve što sja, prodaje i lokacija”.

X puta sam si zamišljao kako bi bilo voziti auto u Londonu, s volanom na desnoj strani, a onda smo dobili prijevod copyja na arapskom u tablici. Ajmo reći da se od tog trenutka mladi Antonio više nije rugao onima koji prvo pogledaju kojom rukom pišu kad im kažeš “desno”.

Live feed iz ureda tog trenutka:

I natrag smo na mom ženskom glasu u vašoj glavi, kojim vam poručujem da, ako vam je potrebna pauza od prosinačkih stresova, kliknete na link u nastavku i osjetite dio naših svakodnevnih izazova: https://translate.google.com/?sl=ar&tl=en&op=translate
Have fun!

Natrag na našu temu. Za vrijeme početaka Antonijevih bitki, ja sam uživala u godišnjem odmoru, nakon kojeg me na stolu dočekao ni manje ni više nego OG Muzej i to onaj zagrebački.

Korijen i izvor svega, gdje smo uz vodstvo Antonije Prstačić, tadašnje voditeljice zagrebačkog muzeja s kojom smo instant kliknuli (a s kojom danas surađujemo i na mnogim drugim stranim muzejima), zajednički apgrejdali prisutnost zagrebačkog muzeja na društvenim mrežama.

Nekad je to izgledalo ovako:

Zatim je naš dizajner Zlatko vodio bitku s manjkom fotografija pa je to rezultiralo fokusom na vizuale, usudili bi se reći uspješno: 



A danas imamo best of both worlds pa to uz našeg dizajnera Alena sada izgleda ovako.

Iako aktivni samo kroz vođenje društvenih mreža i oglašavanje na istim, zagrebački je muzej također krenuo uzlaznom putanjom gdje smo, uz odličnu sinergiju offline evenata i online prisutnosti, razvili još veći interes kod zagrepčana, ali i turista koji su po svom dolasku u Zagreb pretraživali zabavne sadržaje. U posljednje dvije godine muzej je tako bio domaćin mnogim eventima, zvijezdama, snimanju spotova, intervjua i našao se na wish listi mnogih koji lutaju Ilicom.

Naravno, dolazimo do dijela ožujka 2020. gdje smo svi sjedili kući, ali nikako ne prekriženih ruku. Komunikaciju smo prilagodili, slali poruke nade i optimizma te uveli Facebook shop u koji smo preusmjerili većinu budžeta za oglašavanje kako bi si svi zainteresirani mogli kratiti dane uz Dilemma Games. 

Treba imati na umu, što vjerujem da većina vas koja radi u digitaliji zna, ako može stresno, zašto ne bi bilo stresno, pa smo se nerijetko našli u situacijama da nam stiže više muzeja istovremeno ili do posljednjeg dana ne znamo što nas čeka. Sve su to čari ovog posla zbog čega nam dizajneri gube kosu, a mi ostali dobivamo kile. 

Kako smo se iskazali u području vođenja društvenih mreža te oglašavanja na istim, uz već uhodanu mašineriju Google Adsa, brzo se zavrtila zemaljska kugla, a muzeji počeli pristizati. Što znači da Antonio, Vanja (koja je tada oglašavala Zagreb) i ja više nismo mogli sami pa smo trenutno maltene momčad. 

Danas i dalje uspješno obilazimo države, gradove, sela, rijeke, mora i planine s muzejima iluzija, a *trenutno su aktivni: 

Muzej iluzija Sevilla (SMM Facebook, Instagram, SM advertising, Google Ads)
Muzej iluzija New York (SMM Facebook, Instagram, SM advertising, Google Ads)
Muzej iluzija Maastricht (SMM Facebook, Instagram, SM advertising, Google Ads)
Muzej iluzija Zagreb (SMM Facebook, Instagram, SM advertising)
Muzej iluzija Stuttgart (SMM Facebook, Instagram, SM advertising)
Muzej iluzija Split (SMM Facebook, Instagram, SM advertising)
Muzej iluzija Dubai (Google Ads, SM advertising)
Muzej iluzija Cairo (Google Ads, SM advertising)
Muzej iluzija Riyadh (Google Ads, SM advertising)
Muzej iluzija Toronto (Google Ads, SM advertising)
Muzej iluzija Chicago (Google Ads, SM advertising)
Muzej iluzija Milano (SMM Facebook, Instagram)

*U dolasku je još nekoliko muzeja, dok su neki u privremenim pauzama

Što se copywritinga tiče, jezike koje samostalno pokrivamo su hrvatski, engleski, njemački i španjolski, gdje ćemo paletu znanja sigurno zbog raznolikosti klijenata nastaviti širiti, a za sve ostale zemlje uz pomoć lokalne ekipe prevodimo sadržaj s engleskog na potrebni jezik uz dostavljanje planova objava. 

Prije pokretanja u bilo kojem od gradova, ponajprije se upoznajemo s lokalnom kulturom, običajima, navikama korisnika, kroz feedback već spomenute lokalne ekipe i jednog dobrog kvalitetnog educiranja bespućima interneta i možda udžbenika iz geografije i atlasa.

Moram priznati da vrlo uspješno plovimo svjetskim morima i prilagođavamo “na papiru sličan” proizvod, uistinu različitim kulturama i publikama, koja od starta jednu stvar ima zajedničku - ponuditi iskustvo čuđenja turistima, lokalcima, obiteljima, prijateljima, ljudima s kućnim ljubimcima i naravno prenijeti im priču svake sobe u koju uđu i iluziju pred kojom se u muzeju nađu. 

Iako smo mislili da će najizazovnije biti raditi s muzejima čije pismo i kulture ne poznajemo ni na kojoj razini, fun fact je da je najveći izazov, ispostavilo se - Nizozemska. :)

Drugi, ogromni aspekt svih naših suradnji je grafički dizajn. Preferencije sadržaja na društvenim mrežama različite su od države do države pa će tako u mnogima biti naglasak na čistim fotografijama, a u drugima na vizualima, što zbog estetike, a što zbog manjka originalnih fotografija. Naravno, za to su tu naši grafički dizajneri Alen, Ivan i Zlatko koji zajedno sa Social Media Managerima kreiraju dosljedne, ujednačene i prepoznatljive vizualne identitete na društvenim mrežama svakog muzeja. 






Objave, način komunikacije, elementi, boje koje koristimo… Sve to psihološki utječe na korisnika, koji se povezuje s brendom i pamti ga, zbog čega se odličnom, ako ne i najboljom, pokazala razina suradnje na muzejima gdje smo uključeni u sva područja. Na taj način sinkronizirani smo u najmanji piksel i slovo i u svakom trenutku radimo na ostvarivanju krajnjeg cilja - dovođenje korisnika na web (stranicu za prodaju/rezervaciju ulaznica). Sinergija sadržaja i oglašavanja pokazala nam je važnost svakog kanala pri čemu korisnik vidi nešto na društvenim mrežama, zatim to utipkava u Google ili ga pogađa oglas na društvenim mrežama.
Put korisnika do konverzije koji pratimo u Analyticsu je najbolji dokaz važnosti svakog kanala, a isti može biti stvarno šaren i dug, što vjerujem da svi koji ste u digitalu znate.

Manje više, svaki muzej, osim lokalnog stanovništva, trudi se i voli primiti i turiste, kao jedna od top atrakcija u gradu. Na Google tražilici zato smo uvijek bili prisutni uglavnom na više jezičnih varijanti, a obavezno i na engleskom. Tu smo i krenuli s raznim testovima lokacijskih opcija za Search kampanje. Svakako preporučamo za slične djelatnosti, pogotovo one koje žele privući strance, turiste, da pokušaju. Može poslužiti kao jako dobar alat za istraživanje potencijalnih novih tržišta:


Kroz oglašavanje na društvenim mrežama, uloženim budžetom radimo na tome da dodatno poguramo sadržaj koji plasiramo na društvenim mrežama. Osim ciljanja lokalnog stanovništva, Facebook nudi dosta precizna ciljanja kada su interesi u pitanju. Na taj način pronalazimo turiste koji su pokazali bilo kakav interes za grad u kojem se muzej nalazi, te u njima budimo interes za posjetom u Muzej iluzija. Društvene mreže najčešće su prva dodirna točka i prvi kanal gdje korisnici započinju svoj put dok uz spomenutu sinergiju kanala ne završavaju na zadnjoj točki - konačnoj konverziji.

That’s all folks! Prošli smo sito i rešeto, povijest, brojke, dužine i širine.

Ako si došao do ovog dijela - hvala ti! You’re the real MVP! Možemo zaključiti samo nadom da ćemo u novoj godini pisati o još ovakvih tema, a na popis dodati još koji grad i kontinent, pogotovo jer nam je izrazito drago i ponosni smo što se hrvatski proizvod uspješno udomaćuje u svim kutevima svijeta.

Na samom kraju, nadam se da ćeš iz ovog teksta ponijeti nešto korisno sa sobom, bila to ideja, motivacija ili inspiracija za aktualne i sljedeće projekte.

Naše ovogodišnje blog postove odlučili smo zaključiti ovom pričom o lijepoj suradnji kojih u Escapeu uistinu imamo pregršt jer ako za bilo što možemo garantirati u našem radu, to je klijentocentričnost! 

P.S. Hvala kolegama Antoniju Bunozi i Nikolini Stanković na pomoći oko ovog članka, a Antoniji Prstačić i Maji Letini na kvalitetnim i produktivnim suradnjama.

Da li vam je ovaj članak bio koristan?

Iza svakog ekrana je čovjek.