Marketing na socijalnim mrežama – 1. dio – Uvod
Zorin Radovančević
Zorin Radovančević, 06/05/2010, 4.7 minuta, 826 pregleda

Nova ekonomija, što je sinonim je za gospodarsku aktivnost u sektoru računarstva i telekomunikacija, uvela je i nove kriterije za mjerenje uspjeha i vrijednost. Primjerice, u zajednici koja koristi se koristi open source (otvoreni kodovi) rješenjima, vrijednost nekog programa ne određuje broj kodnih linija ili kompleksnost rješenja, broj sati rada koje je programer utrošio ili koliko je novaca na tom programu zaradio, nego koliko je krajnjih korisnika taj program preuzelo (download).

Što je neki program više puta preuziman, to ima veću vrijednost jer se u pravilu više koristi i više preporuča. Što se više preporuča dolazi do lančane reakcije (viralno širenje informacije) među korisnicima. Možda je najpoznatiji predstavnik stare ekonomije u informatičko-komunikacijskom sektoru tvrtka Mikrosoft™. A čak je i Microsoft prihvatio paradigmu nove ekonomije i nudi sve više besplatnih rješenja.

Zašto se to događa? Gdje je novac u besplatnom dijeljenju programa?

Odgovor djelomice leži u novim socijalnim mrežama kao što su Twitter™, Facebook™ ili drugi. vaše tržište su vaši socijalni kontakti. Imate li više prijatelja ili obožavatelja, veći Vam je utjecaj. Što vam je veći utjecaj, možete više zaraditi. Puno više zaraditi!

Primjerice, pogledajte Google™. Osnivači Googla, Larry Page i Sergey Brin, postavili su matematički algoritam pretraživanja svoje baze (indexa) web stranica. Kako se internet snažno širio, Yahoo koji je ‘ručno’ pregledavao web-stranice nije stigao pratiti brzo povećanje broja web-stranica. Google tražilica nije bila (niti ja sada) savršena, ali razumno dobro nudi rezultate pretrage. Kako je sve više korisnika počelo koristiti Google za pretraživanje interneta tako je Google dodavao ili kupovao sve više raznih novih programa koje su korisnici mogli besplatno koristiti (gmail, wikipedia, youtube itd.). To je dovelo do vrlo sažnog rasta broja korisnika (najveći broj pretraživanja – više od 86% danas se izvrši prvo na Google tražilici onda na YouTube. Yahoo je tek treći, Bing četvrti).

Istovremeno, s porastom broja korisnika, porasao je i utjecaj Google-a. Uvođenjem Internetskog oglašavanja sustavom Google AdWords (uzgred, to je izmislila tvrtka Omniture koju je kupio Yahoo), Google je kapitalizirao svoje ulganje. Danas je to preko 80% prihoda tvrtke koja se smatra perjanicom nove ekonomije i jednom od najbogatijih informatičkih.

Dakle princip je vrlo jednostavan:

Ponudite besplatno nešto dobro i korisno kako bi privukli velik broj korinsika. Nakon toga (ili prije toga) razmislite kako ćete na tome zaraditi.

Taj princip sada kopiraju Facebook i Twitter, ali i mnogi portali, blogeri ili manje socijalne mreže. Prosječni korisnik član je nekoliko socijalnih mreža i/ili grupa. vaše tržište, ili bolje rečeno potencijalno tržište, veliko je kao zbroj svih vaših pojedinačnih ‘prijatelja’. Vaše bogatstvo je broj komnetara, tvitova, retwitova, citata ili naprosto smo ‘sviđa mi se’ ocjene na Facebooku.

To je bit socijalnih mreža. Kako na tome zaraditi ovisi o vašoj kreativnosti. Ali zapamtite pravilo:

Tržište = ukupni broj pojedinačnih prijatelja, Valuta = broj članova, komentara, citata

Ako dobro osmislite svoju ponudu, tada čak ne morate stvarati sadržaj (informaciju) koja će privlačiti korisnike kao što to moraju portali ili blogeri. Naprosto, prepustite korisnicima da sami kreiraju sadržaj (user generatated content – UGC).

Vaš je zadatak da kreirate servis koji će se korisnicima dopasti, koji će ih privući, koji će ih poticati da sami kreiraju sadržaj. Nakon toga morate samo naći način kako na tome zaraditi. I TO je TO. Jednostavno, zar ne ?.

Da li vam je ovaj članak bio koristan?

Idemo u projekt skupa!

Hamag Bicro
ESIF
EU