Segmentiranje, grupiranje ili sjeckanje podataka
Zorin Radovančević
Zorin Radovančević, 28/09/2012, 5.1 minuta, 971 pregleda

Brdo podataka iz Google Analytics-a ne znači skoro ništa sve dok ih ne stavimo u kontekst! Podatke iz Google Analytics-a pri pregledavanju segmentirajte.


To se naravno odnosi i na sve ostale hrpetine podataka koje skupljamo izvan weba. Koliko puta ste se našli u situaciji kada vam je samo količina podataka otežala donošenje bilo kakve pametne odluke? Na svu sreću Google Analytics nudi vrlo dobro rješenje kako bi donošenje odluka bilo lakše i kvalitetnije.

Primarna stvar kod prikupljanja podataka od web stranica, mobilnih aplikacija i sl. je da želite prikupiti što više, točnije i ažurnije podatke. Inicijalna lista ako koristite Google Analytics (za slučaj web-a) bi bila:

  • Google analytics račun i tracking code
  • Webmaster tools (SEO report)
  • E-commerce tracking (ako imate web trgovinu)
  • Goal tracking (praćenje mikro i makro konverzija)
  • Sustavno praćenje dolaznih posjeta kroz tagiranje posjeta (source / medium i campaign reports)
  • Povezivanje računa – Google Analytics i Google AdWords (hrpa dodatnih i korisnih relacija (konverzije))
  • Društvene mreže (_trackSocial metoda – bilježite Facebook likes i sl. koji se direktno događaju na stranici)

Ima toga još no ovo su osnove kako bi kontrolirano prikupljali podatke na osnovu kojih možete donijeti pametne zaključke. Za svaku osobu koja se aktivno ne bavi marketingom ili uže internet marketingom često previše informacija. Iz tog razloga je prije izuzetno bitno definirati bitne informacije koje će se svakodnevno pratiti – mjerenje uspješnosti web stranice.

Segmentiranje u Google Analytics-u

Ukratko bi značilo grupiranje podataka u smislene cjeline. Cilj segmentiranje je donošenje kvalitetnih zaključaka – svaki zaključak mora biti actionable (na jasan način objašnjava što moramo napraviti ili gdje je nastao problem – idealno je da su odmah dostupne metode i aktivnosti koji će popraviti performanse).

Primjer segmentiranja u praksi

Tvrtka xy pokreće istovremeno kampanju na društvenim mrežama, Google AdWords-u i SEO.

  • Poslovni cilj – Prodaja xy proizvoda
  • Metoda – povećanje posjetitelja na stranicu
  • KPI – monthly unique visitors
  • Plan učinka – 10000 unique visitor-a mjesečno

Rezultat na kraju mjeseca bio je ispod očekivanja – 9000 unique-a. Bez segmentiranja možemo reći da je kampanja neuspjela i početi tražiti vanjske ili unutarnje probleme neuspjeha. Čest je slučaj da svaka od pojedinih kampanji ima dobre performanse (broj like-ova, komentara, CTR i average cost per click, impression share, keyword pozicija na Google SERP-u) no tih 10.000,00 nije ispunjeno.

Uz malo truda i korištenjem jednostavnih segmenata (traffic sources) situacija možda izgleda malo bolje. Od ukupno 9000 unique-a na stranicu nam je od:

  • društvenih mreža došlo 1000
  • Google AdWords-a došlo 7000
  • SEO-a došlo 1000

Cijela slika je sada donekle jasnija.  Loš inicijalni zaključak bi bio da je Google AdWords odradio super posao i sada treba samo nastaviti puniti Google-u proračun. Korak do pametne odluke:

  • Ako je riječ o direktnoj prodaji – koliko je prihoda došlo od svakog segmenta i koliki je bio trošak kampanje kako bi se utvrdio povrat investicije (ROI)

Prihod / trošak povezan sa kampanjom:

  • društvene mreže – prihod 10.000,00 kn / trošak 15.000,00 kn
  • Google AdWords – prihod 280.000,00 kn / trošak 180.000,00 kn
  • SEO – prihod 50.000,00 kn / trošak 15.000,00 kn

Zaključak? Pokušajte sami. Ozbiljnija analiza mora uzeti u obzir i neka specifična obilježja svakog pojedinog traffic source-a – dugoročni efekt.

Dodatne napomene:

  • koliko ćete ići u dubinu grupiranja podataka je čisto na vama (društvene mreže – Facebook, Twitter, LinkedIn, SEO – keywordi po grupama) – ako je lako izvedivo i dostupno – zašto ne?:)
  • Google Analytics nudi Custom segmente gdje dodatno možete definirati Vama bitne segmente koji su kasnije lako dostupni za izradu izvještaja
  • Custom report – poanta je da se bavite vašim poslom a ne svaki puta kreirati neke tipizirane izvještaje (custom report-i vam ubrzavaju proces izvještavanja i smanjuju vrijeme reakcije na promjene)

Ako imate pitanja slobodno pišite komentare ili šaljite putem kontakt forme.

Ugodno praćenje korisnika želi Vam Escape!

Da li vam je ovaj članak bio koristan?

Tagovi:

Iza svakog ekrana je čovjek.

Hamag Bicro
ESIF
EU