Prema istraživanjima, ljudski mozak obrađuje fotografiju čak 60 000 puta brže od teksta. Također, u 40% slučajeva ljudi puno bolje reagiraju na informacije koje su vizualno prikazane, nego na one tekstualno napisane.
Međutim, zašto dobar vizual nije dovoljan? Iako se kaže kako slika govori više od tisuću riječi, sadržaj je ipak onaj koji pokreće određene emocije, pozitivne ili negativne te budi interes kod čitatelja. Zamislite situaciju da idete na spoj sa simpatijom. S njom nikada niste komunicirali, već ste ju vidjeli isključivo na fotografijama gdje vam se fizički svidjela. Dolaskom i upoznavanjem osobe, shvaćate kako vam njezin način izražavanja te ponašanje nikako ne odgovara. Spoj tako završava i prije nego što se išta više dogodilo.
Ovaj jednostavan primjer možemo preslikati i na društvene mreže. Kvalitetan vizual može potencijalno doprijeti do velikog broja korisnika, no ako je copy nespretno napisan, npr. sadrži previše nepotrebnih informacija za čitatelja, sadrži tipfelere ili je stil pisanja neadekvatan, čitatelj će samo nastaviti listati po svom feedu. Kako bi ipak prvi “spoj” između vas i čitatelja prošao što uspješnije, u nastavku ćemo govoriti o tome što je sve potrebno za kvalitetan copywriting te na koje stavke je važno obratiti pozornost.
Naslov više od pola posla?
Ako je u pitanju npr. obavijest koju trebate podijeliti s korisnicima, dovoljno pozornosti možete privući već konkretnim naslovom koji će ih zaintrigirati da nastave čitati dalje. Na vizualu se mogu istaknuti određene pojedinosti, ali copy je taj koji podrobnije objašnjava sve potrebne detalje.
credit: zipcodemagazines.com
Poznajete li skupinu kojoj se obraćate?
Važno je znati kome se objavom obraćate, tko je ciljana skupina ljudi koju će objava zainteresirati. Kaže se da je umjetnost copywritinga sažeta u shvaćanju emocionalnog i psihološkog stanja čitatelja. Copywriter u prijevodu ima za zadatak pokušati ući u glavu ciljanog pojedinca, odnosno avatara, kako bi pokušao shvatiti što je osobi potrebno. Najčešća pitanja koja se postavljaju su: Koji je problem ciljane skupine? Kakva su iskustva ciljane skupine? Kako biste s ciljanom skupinom razgovarali na kavi u kafiću?
Kada odgovorite na sva gore navedena pitanja, na dobrom ste putu kako biste napisali kvalitetan copy koji će vaša ciljana publika prepoznati, a onda ni pozitivna reakcija neće izostati.
Dužina je (ne)važna?
Naravno, ne treba se zapetljati u pisanju dugačkih i kompliciranih copyja gdje će čitatelji nakon druge rečenice odustati. No, od dugačkih copyja ne treba nužno bježati. Prema tvrdnjama marketing stručnjaka, dugački copyji na Instagram profilima su i više nego poželjni. Promatranjima se ustanovilo kako se dužim copyjem može razbiti određena monotonija fotografije ili videozapisa koji je objavljen. Isto tako, krije se potencijal za izgradnju jačeg odnosa s čitateljima, boljeg upoznavanja s brandom te poticanje na željenu akciju, tzv. “call to action”. I dok Instagram “trpi'' duže copyje, Facebook im s druge strane nije toliko naklonjen. Analize su pokazale kako čitatelj gubi interes ako mora kliknuti “see more” kako bi pročitao cijeli copy. Iz tog razloga preporuka je na Facebooku pisati u kraćoj formi, a teme koje je potrebno podrobnije obraditi, potencijalno možete raspisati na web stranici pod rubrikom “blog”. Međutim, dužina copyja ponajviše ovisi o sadržaju, kao i o branši.
Uzmimo za primjer Instagram profile prodavaonice alata te fitness trenera. Objava iz prodavaonice alata komunicira novu kosilicu, dok objava fitness trenera komunicira zašto je potrebno redovito jesti povrće. Kod objave za kosilicu mogli bismo pisati o njezinim tehničkim karakteristikama; jačina motora, broj okretaja oštrica, visina, dužina, zapremina spremnika za gorivo i sl. Kada bismo sve to uvrstili, dobili bismo konfuzan copy u kojem čitatelju ne bismo dali niti benefite, niti povod da kupi navedenu kosilicu (ne bismo odradili “call to action” dio). S druge strane, kada bi fitness trener napisao copy: “Potrebno je jesti povrće jer je zdravo”, vjerojatno bi se u kratkom vremenskom period broj pratitelja na profilu smanjio. U ovom slučaju je poželjan opsežniji copy koji će objasniti koje povrće treba jesti, u kojim količinama i sl., gdje će trener podijeliti svoje iskustvo te dati određene savjete. Na taj se način čitatelj može bolje povezati s profilom, pobliže upoznati trenera, a i vjerojatnije je kako će nastaviti pratiti buduće objave.
Ako kojim slučajem ipak imate dužu informaciju koju trebate prenijeti svojim korisnicima, pokušajte ključne informacije istaknuti na vizualu, na manje važna informacije stavite manji fokus, a one podatke koji nemaju benefit za korisnika, pokušajte zaobići u širokom luku.